سلامت

Physiotherapy & Psychology and Health Management in Crisis

سلامت

Physiotherapy & Psychology and Health Management in Crisis

هفت توصیه برای تقویت حافظه

هفت توصیه برای تقویت حافظه

کلید ماشین‌تان را پیدا نمی‌کنید؟ لیست خریدتان را فراموش می‌کنید؟ نام مربی‌ محبوب‌تان در باشگاه را به یاد نمی‌آورید؟ شما در این زمینه تنها نیستید. همه گهگاهی چیزهایی را فراموش می‌کنند.

هفت توصیه برای تقویت حافظه

کلید ماشین‌تان را پیدا نمی‌کنید؟ لیست خریدتان را فراموش می‌کنید؟ نام مربی‌ محبوب‌تان در باشگاه را به یاد نمی‌آورید؟ شما در این زمینه تنها نیستید. همه گهگاهی چیزهایی را فراموش می‌کنند.
اگرچه هیچ تضمینی نیست که مانع از فراموشی شوند، اما ترفندهای حافظه می‌توانند مفید باشند. به این هفت روش ساده برای تقویت حافظه توجه کنید.
۱- از نظر فکری فعال بمانید
همان‌طور که فعالیت فیزیکی بدن‌تان روی فرم نگه می‌دارد، فعالیت‌هایی که ذهن را تحریک می‌کند می‌تواند مغز را سرپا نگه دارد. جدول حل کنید. بخشی از روزنامه را که به‌طور معمول از قلم می‌اندازید بخوانید. مسیرای رانندگی‌تان را عوض کنید. نواختن یک ساز مووسیقی را یاد بگیرید.
۲- به طور منظم مشغول کارهای اجتماعی شوید
فعل و انفعالات اجتماعی به مقابله با افسردگی و اضطراب که هر دو در از دست رفتن حافظه نقش دارند، کمک می‌کند. دنبال فرصت برای بودن با عزیزان و دوستان‌تان بگردید، بخصوص اگر تنها زندگی می‌کنید. وقتی به ک وعده غذایی یا شرکت در یک رخداد دعوت می‌شوید، بروید!
۳- منظم باشید
احتمالش زیاد است که بعضی چیزها را فراموش کنید بخصوص وقتی خانه‌تان بهم ریخته و یادداست‌هایتان درهم و برهم  است. کارها و قرارها و دیگر رویدادها را در یک دفترچه یا تقویم ویژه بنویسید. هر کدام‌شان را که می‌نویسید با صدای بلند تکرارش کنید تا به حافظه‌تان بچسبد. یک جای مشخص برای کیف جیبی، کلیدها و چیزهای‌تان اختصاص دهید. حواس‌پرتی‌ها را محدود کنید و سعی نکنید که کارهای زیادی را با هم انجام دهید.
۴- خوب بخوابید
خواب نقش مهمی در کمک به تحکیم حافظه‌تان بازی می‌کند، چنان‌که می‌توانید بعداً خواب‌هایتان را به یاد بیاورید. خواب کافی یک اولویت است. اکثر بزرگسالان به هفت یا هشت ساعت خواب روزانه نیاز دارند.
۵- غذای سالم بخورید
یک رژیم غذایی سالم همان‌قدر که برای قلب‌تان خوب است، برای مغزتان هم مفید است. میوه و سبزیجات بخورید. منابعی با پروتئین پایین نظیر ماهی و مرغ بدون پوست بخورید. آنچه می‌نوشید هم اهمیت دارد. اگر به اندازه کافی آب نخورید ممکن است حافظه‌تان آسیب ببیند.
۶- فعالیت فیزیکی را در روال زندگی روزانه‌تان بگنجانید
فعالیت فیزیکی جریان خون را در همه بدن‌تان از جمله مغز افزایش می‌دهد. این شاید کمک کند که حافظه‌تان هشیار بماند. وزارت بهداشت و خدمات انسانی ۱۵۰ دقیقه در هفته فعالیت هوازی ملایم (مثل تند قدم زدن) را پیشنهاد می‌کند و ۷۵ دقیقه فعالیت هوازی شدید (مثل آهسته دویدن) در هفته را مفید می‌داند.
۷- شرایط مزمن را مدیریت کنید
درمان‌های پیشنهادی دکترتان را برای هر شرایط مزمن، ازجمله افسردگی و یا مشکلات کلیوی و تیروئید پی بگیرید. هرچقدر بیشتر مراقب خودتان باشید، حافظه‌تان بهتر خواهد بود. همچنین به‌طور منظم داروهای‌تان را با دکترتان مرور کنید. داروهای گوناگون می‌تواند بر حافظه تاثیر بگذارد.

برای کاهش عوارض تلفن همراه چه باید کرد؟

اگر دریافت سیگنال ضعیف باشد، گوشی حداکثر قدرت و پرتوتابی را خواهد داشت.

برای کاهش عوارض تلفن همراه چه باید کرد؟

اگر دریافت سیگنال ضعیف باشد، گوشی حداکثر قدرت و پرتوتابی را خواهد داشت.

فقط نوع تلفن همراه در کنترل میزان پرتوهایی که در معرض آن قرارمی‌گیرید، مهم نیست، بلکه چگونگی استفاده از آن هم اهمیت دارد.
این چند نکته ساده برای کاهش قرارگیری در معرض پرتوهای تلفن همراه و کاهش خطرهای بهداشتی ناشی از آن را در نظر بگیرید.
تلفن همراه را در بهترین موقعیت نگه‌دارید
شما می‌توانید قدرت دریافت پیام را روی صفحه تلفن ببینید. هنگامی که دریافت سیگنال خوب است، تلفن با قدرت کمتری کار و پرتوهای کمتری را نیز خود خارج می‌کند. اگر دریافت سیگنال ضعیف باشد، گوشی حداکثر قدرت و پرتوتابی را خواهد داشت.
برای مدت طولانی به‌طور مرتب با تلفن همراه صحبت نکنید
مقدار پرتوهایی که در معرض آن قرار می‌گیرید، مستقیما با زمانی که صرف صحبت با تلفن همراه می‌کنید، ارتباط دارد. برای صحبت‌های طولانی، استفاده از تلفن معمولی «بی‌خطرتر» و «ارزان‌تر» است.

از هندزفری استفاده کنید
هر چه تلفن همراه از بدن فاصله بیشتری داشته باشد، بدن شما در معرض پرتوهای کمتری قرار می‌گیرد. استفاده از دستگاه هندزفری آسان‌ترین راه برای کاستن از پرتوهایی است که تلفن همراه شما را در معرض آنها قرار می‌دهد.

هنگام صحبت، انتهای گوشی را نگه دارید
پوشاندن گوشی با دست‌تان، توانایی گوشی برای فرستادن و دریافت پیام‌ها را کاهش می‌دهد. در این هنگام تلفن میزان قدرتش را بالا می‌برد و پرتوهای قوی‌تری را ارسال می‌کند. بنابراین باید آن را حتی الامکان از پایین‌ترین قسمت آن در دست نگه‌دارید تا با کمترین قدرت به کارش ادامه دهد.

موارد خطرآفرین استفاده از تلفن همراه را بشناسید
- هنگام رانندگی از تلفن همراه استفاده نکنید. در جای ایمنی پارک کنید و با آن حرف بزنید.
- از تلفن همراه در مکان‌هایی که تجهیزات الکتریکی فراوان وجود دارد، مانند بیمارستان‌ها و هواپیماها استفاده نکنید. با تلفن همراه داخل حمام و دستشویی نروید.
- نگذارید کودکان کم‌سن برای مدت طولانی با تلفن همراه صحبت کنند. آنها بیشتر از بزرگسالان در معرض خطر هستند.

کودکتان را تنبیه روانی نکنید!!!!!


کودکتان را تنبیه روانی نکنید

آنچه کودکان را بیش از تنبیه بدنی آزار می‌دهد، تنبیه روانی است. به کار بردن کلماتی که به سرعت از دهان خارج می‌شود، چنان اثر مخربی در شخصیت کودک به جا می‌گذارد که آثار آن به صورت صدمات عاطفی و عدم اعتماد به نفس در کودک بروز می‌کنند. روانشناسان معتقدند : جملات گزنده به عزت نفس کودک آسیب می‌رساند و موجب تخریب رشد شخصیتی او می‌شود. به کار بردن الفاظ منفی همچون : «بد، شلوغ، کثیف، لوس، خراب کار، بی ادب»، نه تنها اعتماد به نفس کودک را کاهش می‌دهد، بلکه او را به سمتی که او را با آن نام یا لقب خوانده‌ایم می‌کشاند. یکی از نیازهای اساسی انسان، مورد توجه قرار گرفتن است. کودکان نیز نیاز به توجه دارند و تمایل دارند این نیاز از سوی والدین برطرف شود، اما گهگاه دیده می‌شود که برخی از والدین، با روشهای مختلف، نه تنها این نیاز را در جهت مثبت برطرف نمی‌کنند، بلکه با روشهای غلط و توجه به موارد منفی موجب بروز رفتارهای منفی در کودک شده، او را به سوی ایجاد عدم اعتماد به نفس، بروز رفتارهای منفی سوق می‌دهند. از جمله این رفتارها و روشهای غلط می‌توان به روشها و تنبیه‌های روانی اشاره کرد. تنبیه‌های روانی مثل : مقایسه کودک با فرزندان خانواده یا دیگران، سپر بلا قرار دادن کودک بابت مشکلات رفتاری والدین، (تو من را عصبانی می‌کنی، تو من را مریض کردی) عدم پذیرش (کاش هیچ وقت به دنیا نمی‌آمدی)، منفی‌گرا یا پیشداوری منفی (تو هیچ وقت به هیچ کجا نمی رسی؟). با این تنبیه‌های روانی، توانایی ها و نقاط مثبت کودک به فراموشی سپرده می‌شود و کم کم نقاط منفی جایگزین شده، به صورت پر رنگ تر خود را نشان می‌دهد. بنابراین ضروری است جهت ارتباط صحیح با آنان ارتباط عاطفی برقرار کنیم و با توقعی در حد توان و سن آنان، تنبیه روانی برای آنان ایجاد نکنیم وآنها را به این وسیله نیازاریم. کودکان کاملاً متکی به واکنش والدین هستند که بفهمند آیا خوبند یا بد؟ باهوش هستند یا کم هوش؟، دوست داشتنی هستند یا غیر قابل تحمل؟ کودک به واکنش ها پاسخ می‌دهد و سعی می‌کند مطابق آنچه دیده، رفتار کند. الفاظ والدین کودک را به سمت آنچه از زبان آنها بیان شده می‌کشاند، به این ترتیب آنها در بسیاری از موارد اعتماد به نفس خود را از دست داده، شخصیت شان تخریب می‌شود. والدین باید بدانند که کودکان نیازمند توجه و عشق بدون قید و شرط هستند. والدین با توجه به موقعیت، ابزار محبت کلامی و غیرکلامی، نوازش کودک، در آغوش کشیدن او، تلقین‌های مثبت، توجه به موارد مثبت رفتاری و شخصیتی و دوری از انتقادهای منفی و عیب جویی، باید آنان را در شکل گیری یک شخصیت سالم یاری کنیم

"تکنیک مکث سه ثانیه"

"تکنیک مکث سه ثانیه"


آیا حاضرید برای آرامش و سعادتمندیتان سه ثانیه وقت صرف نمایید؟


بیایید کمر همت را ببندید و مکث کردن را تمرین کنید. قبل از انجام هر کاری یا عملی، سه ثانیه مکث کنید.


 مثلا تشنه اید و لیوان آبی هم در دست دارید، قبل از آنکه آب را بنوشید سه ثانیه مکث کنید. 


یا کسی از شما سؤالی میپرسد، سریعا جواب ندهید، سه ثانیه مکث کرده، سپس جواب دهید.


 خیلی خیلی گرسنه اید، قبل از به دهان گذاشتن هر لقمه غذا، سه ثانیه مکث کنید.


 یا در ماشین نشسته اید و خیلی هم عجله دارید، قبل از روشن کردن ماشین، بر روی صندلی ماشین به آرامی، سه ثانیه مکث کنید بعد ماشینتان را روشن کنید.


 این مکث های سه ثانیه باعث افزایش قدرت و صبر شما شده و در نتیجه باعث ماندگاری و افزون شدن انرژی مثبت شما میشود. 

در این کار ممارست بخرج دهید تا اینکه ملکه ذهن شما شده و در حافظه تان ثبت گردد.


 مهم ترین فایده مکث سه ثانیه جلوگیری از بروز خشم و عصبانیت می باشد و به شما ترمزی میدهد که خودتان را کنترل کنید.


روزگارتان پر آرامش

مصرف ماست و دوغ با غذا چه مشکلی ایجاد می کند؟

یک متخصص طب سنتی گفت: خوردن ماست و دوغ همراه با وعده‌های غذایی به‌ویژه غذاهای حاوی گوشت موجب تولید مواد بیماری‌زا در بدن می‌شود که می‌تواند درد مفاصل را بروز دهد.

از دیدگاه طب سنتی ایران مصرف برخی از غذاها به‌نوبه خود موجب بیماری می‌شود مانند گوشت گاو چرا که هرچقدر سن حیوان بالاتر رود گوشت و هضم آن سخت‌تر می‌شود و موجب تولید خون غلیظ می‌کند و غلظت خون عامل بروز بسیاری از بیماری‌هاست.

مصرف گوشت گاو موجب افسردگی و بواسیر می‌شود

در این باره ناصر رضایی‌پور متخصص طب سنتی عنوان می‌کند: گوشت گاو و گوساله برای بیشتر افراد به‌خصوص برای کسانی که فعالیت بدنی زیادی ندارند مناسب نیست. مصرف زیاد گوشت گاو موجب افسردگی, سرطان, بواسیر, بدرنگی پوست و ... می‌شود، البته لازم به ذکر است که مصرف گوشت گاو موجب بروز بیماری‌های سوداوی می‌شود.

ــ مصرف بیش از حد بادمجان باعث درد و سنگینی پهلو, بدرنگ شدن پوست و تولید سودا در بدن می‌شود. برای اصلاح آن می‌توان آن را با روغن کنجد و گوشت پخت.

مصرف ماست با غذا موجب بروز درد مفاصل می‌شود

به‌گفته وی خوردن ماست و دوغ همراه با وعده‌های غذایی به‌ویژه غذاهای گوشتی موجب تولید مواد بیماری‌زا در بدن می‌شود که می‌تواند درد مفاصل را بروز دهد.

ــ خوردن زیاد غذاهای حاوی گوشت گاو, بادمجان, عدس و کلم به‌ویژه در افراد مستعد، موجب افزایش غیرطبیعی سودا می‌شود و می‌تواند موجب بیماری‌های سوداوی شود.

ــ در هر فصل باید میوه‌های همان فصل را مصرف کرد زیرا طبیعت بدن انسان همزمان با تغییرات طبیعت تغییر می‌کند, و در هر فصل توانایی هضم و جذب میوه‌های همان فصل را دارد. البته زیاده روی نباید کرد.

ــ نوشیدن آب در حالت ناشتا, بین خواب, پس از فعالیت شدید, همراه با غذا, پس از نزدیکی جنسی, پس از مصرف بستنی و میوه‌های تر مانند هندوانه, انار  و سیب, باعث سرد شدن دستگاه گوارش و کبد شده و بیماری‌های مختلف را بروز می‌دهد.